Bij NEKTARI zijn we voortdurend op zoek naar manieren om een positieve impact te maken binnen onze organisatie en voor onze medewerkers. Een van onze nieuwste en meest unieke initiatieven is het 'Housekeeping' project. Dit interne project heeft als doel niet alleen nieuwe jobs te creëren, maar ook om onze eigen medewerkers meer te betrekken. Door deze betrokkenheid hopen we de bewustwording, respect en waardering voor een propere omgeving te vergroten. We spraken met Fatima Daikar en Emmanuella (Emmy) Moons, twee van de drijvende krachten achter dit project, om meer te leren over hun motivatie, de uitdagingen die ze tegenkomen, en hun visie voor de toekomst van het Housekeeping-team bij NEKTARI.
Dag Fatima, dag Emmy. Kunnen jullie jezelf even kort voorstellen?
Fatima: Hallo, ik ben Fatima Daikar, 38 jaar, en moeder van twee prachtige prinsessen. We hebben twee huisdieren, een konijn en een hagedis. Mijn hobby is koken voor mijn kleine familie.
Emmy: En mijn naam is Emmanuella Moons, ik ben 52 jaar en woon samen met mijn echtgenoot Dominique in Hingene. We hebben twee zonen, Axel (29) en Jirko (27), die beide al het huis uit zijn. Daarnaast hebben we een stafford, die we als ons derde kind beschouwen. Mijn hobby's zijn wandelen met de hond, koken voor vrienden en familie, en uit eten gaan – we zijn echte bourgondiërs.
Een gloednieuw project en bijhorend team uit de grond stampen, dat is ambitieus. Wat was jullie drijfveer om deze job te willen invullen?
Emmy: Na 25 jaar in de logistieke sector wilde ik iets totaal nieuws doen. NEKTARI sprak me aan vanwege het sociale aspect. Ik zocht een werkplek waar het menselijke aspect belangrijk is, en dat heb ik hier gevonden.
Fatima: Ik werk sinds december 2021 bij NEKTARI, als productiemedewerker in de Cleanroom. Ik ben ondertussen kunnen doorgroeien en momenteel zit ik in het traject 'junior coach Housekeeping'. Ik leer heel graag nieuwe dingen bij, dus coach worden is voor mij echt een droom. Blij met deze mooie kans!
Hoe zien jullie de rol van Housekeeping binnen de bredere missie en visie van NEKTARI?
Fatima: Het project is uniek omdat we dit in-house kunnen uitrollen. Het opent wellicht ook meer vacatures en helpt bij de ontwikkeling van het bedrijf. We werken momenteel op 4 sites: Flexpack, Hof van Coolhem, Castelein en xxx. Waarschijnlijk groeit het team nog in de toekomst en kunnen we ook op andere locaties werken.
Emmy: Een aangename en nette werkplaats straalt ook kwaliteit uit, wat potentiële klanten ook kan overtuigen om met NEKTARI samen te werken.
Kwaliteit bekom je ook door expertise en opleidingen. Hoe zit dat voor het project Housekeeping?
Fatima: Training is essentieel om het team beter te maken en efficiënte, ecologische werkmethoden aan te leren, evenals het gebruik van verschillende machines en schoonmaakproducten.
Emmy: Ons materiaal is volledig nieuw en gebruiksvriendelijk, mits correct gebruikt. Daarom hebben we al trainingen gehad voor het gebruik en onderhoud van alle schoonmaakmachines en -karren. We werken met voorbevochtiging, dus geen moppen meer uitwringen of slepen met emmers water. Het is ergonomisch en belangrijk dat iedereen goed wordt ingelicht over het juiste gebruik. We willen de directie bedanken voor de investering in dit hoogwaardige materiaal, wat ons werk aangenamer maakt.
Hoe ziet jullie kersverse team er eigenlijk uit?
Fatima: We werken met twee teams: elk met 4 medewerkers en een teamverantwoordelijke (Emmy en ik). We werken in twee ploegen.
Emmy: Elk team telt 3 heren en 1 dame, verdeeld over een vroege en een late ploeg. Met zeven verschillende nationaliteiten in onze ploeg wordt communicatie ook een extra uitdaging.
Kunnen andere collega's bijdragen om het Housekeeping-team te helpen?
Fatima: Ik vraag onze collega’s om respect te hebben voor het schoonmaakteam en hun werk. Behandel je werkplaats zoals je thuis zou doen.
Emmy: Collega's kunnen ook helpen door geduldig te zijn terwijl iedereen nog leert. Als er iets niet in orde is, kunnen ze contact opnemen met Fatima of mij. Het helpt ook als iedereen zijn eigen werkplaats netjes houdt, zoals een clean-desk, toiletten schoon achterlaten, geen rondslingerende spullen, en afval opruimen.
Hartelijk dank, Fatima en Emmy! En heel veel succes nog!